Do what we wanna do :)

Assalammualaikum,





Hey there,



Here is a simple topic that I would like to talk about. Today, ada sorang my friend ni pergi tanya

"Kenapa ambik german language punya course eh? dulu kan asasi Tesl, tak rugi ke?"


And I answered her calmly.. "sebab minat"  

Well, at first kan... I do believe minat mainkan peranan penting if kita nak further something for our future contohnya macam belajar. Sebab belajar ni kena ada minat. Tetiba at one point of my life.. everything macam huru hara since I got the minat for certain subjects like biology, physics.. tapi tak boleh perform dalam exam. Then I realize that, minat is no longer a 'mainpoint' untuk diri ini buat something. But semua ni happened di suatu ketika dulu.

Tetiba, bila banyak sangat masalah serta dugaan yang dah dilalui, I started to realize yang minat ni adalah BENAR BENAR penting bila kita nak buat sesuatu. (eh peninglaa kan? kejap minat ni penting, kejap tak penting..hm). Then apa jadi dengan minat kat certain subjects like, Science subject yang I sebut tadi? Dulu masa sekolah menengah dulu I minat gila kot but end up with bad results and buat diri ni rasa down je. Tup tap tup tap.. I took that as a lesson. Mungkin I am no good with science so how about language studies? Maybe I should give a try.

For some people, they think that apakebendanya nak belajar pasal language ni? Cakap hari hari, setakat buat essay, grammar tu semua apadehal en? Itu apa yang dorang fikir. Same as me masa I decided to apply asasi tesl kat uitm dulu. Fikir banyak kali, apa yang akan dibelajar. Ada banyak formula macam maths ke.. ada banyak experiment macam science studies ke... macam macam difikirkan tau.

 And yess, asasi Tesl dah pun berlalu. Results boleh lah atas pagar. Serious talk.. I feel very lucky because I got the chance to join asasi Tesl. Sebab? I managed to learn new things, a lil bit detail pasal english and obviously dapat improve english. Pastu I apply for Linguistic in German for degree. And here, I would like to tell you guys yang it is not a waste at all. InsyaAllah.
Learning german is tough, tougher if you dont know english well. (since lecturer pun orang german, naya wei if tak paham dorang cakap apa). So kita boleh nampak relation nya di situ. Ambik asasi Tesl then apply german course for degree is not a waste of time at all. Semua ada saling berkait.  can use english yang dipelajari masa asasi to make it easier for me to learn german language :)

I know this topic is might be hard for some of you to understand.. but here is just the answer of why do I take german course and not Tesl. (cewah padahal muet dapat band 3, so tak ambik tesl. one of the reason jugak sebab malas nak repeat muet.) Sama jugak dengan menulis blog ni. Orang cakap apa benda nya nak buat kat blog ni, mengadap bebel bebel sorang sorang, macam ler ada orang nak baca. Tapi kalau kita dah minat tu, why not polish more kan? kurang lebih dapat improve diri and yess, it is benificial for our future.

In a nutshell,
just do what you wanna do, as long as it is a good thing and we never give up.


sorry for a very very very dull post/entry. Here, I give you some colours to look at. Have a bright day!







Posted by Nur Farhana

Comments

  1. Kalu buat benda yg kite x minat, yg rugi kita jg kn..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Depends juga. Cuma bila ada minat tu, automatically kita akan rasa happy buat something too :)

      Delete
  2. Hehe, saya pon minat physic and bio. tak suka chemist sbb rasa mcm annoying je kena hafal chemical formula semua tu.
    Sy masa mohon UPU pilih punyalah dengan cermat. Pilih bidang yg minat dan rasa boleh dibawa. :P Dulu ingat nak jdi dermatologist, tapi rasa mcm tak sesuai, tambahan pula result SPM hari tu memang ntah pape. Hehe.

    Rmi orang suka sgt judge dari kerja dan course, contohnya budak pandai kena jadi blablabla. So kena ignore je la stigma2 tu kalau kita tahu apa yg kita tahu apa yg kita buat/ pilih tu betul. (rasa macam komen ni dah lari dari topik entri ni je, ekeke)

    ReplyDelete
    Replies
    1. You got my point dik, tak lari topic pun. Betul ckp awak, ignore segala baf vibes yang datang. Peeps nowadays will keep judging anyway. So ikut je apa yang kita nak :)

      Delete
  3. Betul tu. Learning is never a waste of time :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

#Ananasgoodmood Shawls Giveaway

Ananasgoodmood tiny giveaway :p

My Raya Haul 2023